امروز شنبه 08 اردیبهشت 1403 http://bishe.cloob24.com
0
بیش فعالی در کودکان یک مشکل شایع است که امروزه تعداد زیادی از افراد به آن مبتلا هستند. پزشکان هنوز علت شیوع آن را نمی دانند. متخصصان بر این باورند که این ناهنجاری را با پیشگیری به موقع می توان درمان کرد و جلوی پیشرفت این موضوع را گرفت. بیش فعالی در دختران و پسران تفاوت هایی دراد که در این موضوع به آن اشاره خواهیم داشت.تحقیقات نشان می‌دهد، فاکتورهایی مانند جنس و سن در تظاهر علائم و اعمال روش‌های درمانی، مؤثر است. بطوری که به عقیده پژوهشگران دختران بیش‌فعال در مقایسه با پسران مبتلا به این اختلال، دچار علائم متفاوتی شده که شناخت این علائم به تشخیص سریع و روند مراحل درمانی بهتر کمک می‌کند. آزمایش‌ها نشان می‌دهد، تشخیص بیش‌فعالی در پسران سریع‌تر و راحت تر از دختران انجام می‌گیرد بطوری که تشخیص در پسران، سه برابر امکان‌پذیرتر از دختران است.
از آنجایی که علائم این اختلال در پسران چشمگیرتر است و آنها بیشتر از دختران رفتارهای تکانشگرانه دارند، تشخیص بیماری در پسران سریع‌تر است.بطور کلی، بی‌توجهی و نادیده گرفتن مسائل اطراف از علائم اختلال در دختران مبتلا به بیش‌فعالی است که در پسران به جای آن انجام رفتارهای غیرمنطقی بدون انگیزه قبلی و فکر انتظار می‌رود.
پسران مبتلا به ADHD، بسیار فعال بوده و بی قراری یا ناآرامی آنها به راحتی توسط والدین یا آموزگاران در مدرسه قابل تشخیص است. این کودکان بیشتر اوقات در کلاس‌های درس یا اتومبیل که مجبور هستند، ساعاتی را آرام و بی‌تحرک روی صندلی بنشیند، بی‌قرار می‌شوند.
در کلاس درس بدون اجازه گرفتن از آموزگار، شروع به صحبت می‌کنند، به هیچ‌وجه صبور نبوده و در زنگ ورزش ضعیف هستند و در صف‌ها نمی‌توانند در کنار دیگر دانش‌آموزان آرام گیرند.
اکثر پسران مبتلا به بیش‌فعالی رفتاری غیرقابل پیش‌بینی داشته و برای آنها مهم نیست دیگران نسبت به رفتارهایشان چه برداشتی کرده یا چه واکنشی نشان می‌دهند. این گروه از کودکان رفتارهای مهاجمانه و پرخاشگرانه بویژه نسبت به گروه‌های هم‌سال خویش دارند و اکثر آنها تا سن سه سالگی صحبت نمی‌کنند یا در سال‌های اولیه کودکی کم‌حرف هستند.
دختران مبتلا به بیش‌فعالی اغلب بی‌دقت هستند، به جزئیات و مسائل پیرامون خود، توجه نمی‌کنند و در اکثر موارد در آموختن مهارت‌های حل مسئله و سازمان‌دهی ضعیف هستند.
اتاق خواب، میز کار، کوله‌پشتی دختربچه بیش‌فعال معمولاً به هم ریخته است و هیچ وسیله‌ای در جای خود قرار ندارد. آموزگاران این گروه از کودکان از شیوه درس خواندن و انجام تکالیف آنها ناراضی بوده و اغلب ادعا می‌کنند که انجام چندین کار بطور همزمان از عهده دختران مبتلا به بیش‌فعالی خارج بوده و هیچ‌توجهی به درس ندارند.
دختران بیش‌فعال فراموشکار نیز هستند، اسباب‌بازی یا لوازم‌التحریر و کتاب‌هایشان را گم می‌کنند و تمرکز آنها هنگام انجام بازی‌ها یا فعالیت‌های علمی بسیار کم است. تنها انجام بازی‌های کامپیوتری این گروه از کودکان را خوشحال کرده و هنگام این نوع از بازی از تمرکز کافی برخوردار هستند و از آنجایی که در مواجهه با صفحه کامپیوتر احساس آرامش و تمرکز بیشتری در مقایسه با قرار گرفتن در محیط دارند، ترجیح می‌دهند، به جای انجام تکالیف مدرسه وقتشان را صرف انجام بازی‌های کامپیوتری کنند.
از علائم مشترک میان دختران و پسران مبتلا به بیش‌فعالی می‌توان به ضعف در یادگیری و مهارت‌های ارتباطی و آموزشی، نداشتن تعادل در حرکت، صحبت کردن، بی‌قراری و رفتار غیرمنطقی اشاره کرد که علت آن نقص در برقراری ارتباط صحیح میان دو نیمکره مغز است.
تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه